Monday, February 2, 2009

berlari ke langit tersembam ke bumi

Malam yang sunyi tak memberikan jawapan walau untuk satu soalan apatah lagi untuk seribu pertanyaan. Biar didesak, takkan dipedulikan. Tahun baru yang menjelang diraikan walau kesengsaraan manusia terus jadi isu dan persoalan. Bangsa manusia memang fitrahnya begitu. Kompleks dan ego mengakui kesalahan masing-masing, jauh sekali untuk membetulkan keadaan. Apakah terus bangsa manusia mengikut hawa nafsu yang ingkar kepada Tuhan. Mungkin rasa malas waktu pagi mendesak diberikan harapan dan kejayaan. Dan penulisan tanpa tajuk dan tujuan mungkinkah memberikan kesedaran dan renungan.

Angin lalu dingin seperti meniupkan salju yang berterbangan menyapa insan yang dalam kesepian. Kenangan-kenangan silam terpancar satu persatu dan menuntut penyesalan. Sedang siaran-siaran televisyen yang dipancarkan membawa manusia yang hilang arah dan pedoman terus dibuai dan dibelenggu fantasi yang mengasyikkan. Minda yang dimanjakan dengan teknologi dan kemewahan semakin enggan mentafsir keadaan. Kita adakah hamba kemajuan?

Sang Jebat si hamba keadilan terus menjerit dan meronta dalam pasung-pasung kezaliman sang sultan yang dirajakan oleh rakyat yang disuap dengan harapan kemajuan dan keadilan. Walau keamanan yang dijanjikan, selimut kepalsuan terus melenakan rakyat yang enggan bangun lantaran selesa dibuai mimpi-mimpi kemenangan hakikatnya satu lagi igauan.

Jari dan semangat bergerak seiringan cuba memanjangkan tulisan, walau didendangkan dengan lagu-lagu suara senada dari kugiran yang sumbang dibaling botol-botol dan dihamburkan dengan makian terus menjadi peneman. Lebih baik sunyi dari membiarkan sampah masuk menembusi kubu kebijaksanaan yang semakin terlopong tanpa pengetahuan yang membina keinsanan dan kerohanian.

Bahagia yang dicari derita yang dijumpai. Berlari ke langit tapi tersembam ke bumi apakah maksud perlu dicari, difahami. Api kekeliruan semakin membakar diri semahunya menjadi abu dan debu. Dibiarkan begitu pasti tak mahu, perlukan air sakti memadamkan tapi entahkan siapa yang menjadi penjaganya. Entahkan si naga lagenda atau pak tua penghuni gua.

Cari, cari dan terus mencari. Harapan tak muncul tanpa impian di depan. Biar langit gugur, bumi menyembur, terus mencari asal nanti pertanyaan Ilahi dapat dijawab oleh iman dalam hati. Beri, beri dan terus memberi kerana itu yang menjadi tali antara yang hidup dengan yang mati.

3 comments:

It may take me hours, days or even months, but I WILL reply to your comment(s). Godwilling.