Friday, February 27, 2009

?imur nasilut malad iwaj

?ecab kan puggnas kat esar ?hena ?nareh
?nak ,ini ilak tsop acabmem kutnu rakus itsap
.adna adnim asaib gnay nanusus tukignem nususid kadit gnay nasilut
.inmac fitaerk 2adneb taub abuc atik alakes-ilakes
?kat ek ujal .adna adnim tset
,aynat nagnaj
"?yzarc gnieb tusj ro ?suineg gnieb i ma"
.rewsna eht wonk reven ll'ew esuaceb
?hin abitet kal hetupmo gnikaeps kal laspa
.aynnaasaibek gnay itrepes ,sitamarg kat taya utsap
rupmac-rupmacreb
?adnim nauralecek liggnapid gnay hakini
?uralecreb gnades gnay apais adnim
,ini taya acabmem hadus akij
.rabasreb gnay gnaroes gnamem adna anarek hainhat nakpacu ayas
!!hin ijup salhki !!!kajib aguj nad
acabmem kutnu iauses gnay hadeak nakrikimem upmam anarek
.in ilak tsop imahahamem nad
.hisak amiret nad hainhat
...inmac alig 2adneb silut kan gnanes nakub
,ilaks gninep nial gnaro kan 2kaga
!ahahah..al golb ada ualak ,nailak golb tak kal inmac al taub

...naikes



Tuesday, February 24, 2009

siri berpantun dengan apon...dan..?

berlari-lari si anak kucing,
tersembam jatuh tersepak tin,
sambil memotong kuku nan runcing,
sempat jua berpantun-pantin.

lenggang-lenggok tidak berpada,
"gadis" seksi siapa yang punya,
lembutnya gaya cuba menggoda,
bersuara kasar kantoi jantannya.

bersiar-siar dilorong gelap,
jalan taib diberi nama,
bawah lampu yang makin malap,
yang muda menggatal yang tua pun sama?

sepak bola sampai ke langit,
jatuh bertepek menghempas guli,
walaupun ketiak berbau hangit,
tapi sitolol tak pernah peduli.

menduga laut tak pernah seorang,
arah dicari berpandukan bintang,
memang rupa dah macam orang,
tapi perangai serupa binatang.

menggantung baju didalam almari,
baju lama berwarna biru,
dari jauh kau datang ke mari,
mengikis duit pasangan yang baru.

senyum simpul dah dapat gaji,
terus diborong biskut meri,
kalau datang sang abang haji,
kelam kabut kau cabut lari.

sakit pun sakit takut pun takut,
disebat rotan direjam batu,
kenapalah asyik muka kau yang sangkut,
kerja kosong takkan itu yang satu?

bermain hujan memanglah rahmat,
kalau demam makanlah ubat,
ingat-ingat dunia nak kiamat,
jangan mati tak sempat bertaubat.

niat dihati nak makan ketupat,
ketupat habis digantikan bahulu,
kalau kau nak mati cepat,
cubalah goda si tok penghulu.

Friday, February 20, 2009

siri berpantun dengan Pin

mangga muda dipetik selalu,
dimakan bersama gula melaka,
izinkan saya menumpang lalu,
kisah dibuka pantun direka.

menanak nasi sehingga hangit,
nasi dibuang ditanak nan baru,
mana nak datang kerajaan langit,
kalau pegangan masih celaru?

panasnya herba bagai melebur,
pupuk dikaki mengubat bisul,
jika pegangan pun masih kabur,
jangan diimpi menjadi rasul.

ayam jantan gagah berkokok,
ayam betina mengeram telur,
cerita bohong jangan ditokok,
bohong tak sudah bersusur-galur.

buah kedondong masam rasanya,
dijeruk pun sedap dijual pun laku,
menasihat jua niatku hanya,
meluah rasa yang lama terbuku.

kelapa baling tegak di sini,
buah disabit kumpul di tepi,
kalau anda terus begini,
pasti hancur dibakar api.

pergi mengail berjoran rotan,
berumpan cacing memancing sembilang,
jangan disesatkan anak watan,
dosa ditanggung tidak terbilang.

tepak sirih adat meminang,
sirih dimakan sirih dijulang,
cerita kecil pun diingat orang,
inikan pula yang diulang-ulang.

Sunday, February 15, 2009

paksi pemikiran

Paksi membawa maksud yang berlainan bergantung kepada konteks ia digunakan, sama ada konteks matematik, anatomi, botani, dan pelbagai lagi. Paksi yang saya maksudkan di sini secara amnya membawa erti suatu titik tengah atau garisan yang menjadi pembahagi kepada dua atau lebih sifat-sifat tertentu. Berfikir pula adalah kata kerja untuk menghasilkan suatu pemikiran, yakni pemikiran adalah hasil atau output daripada perbuatan berfikir setelah melalui proses mempertimbangkan input-input atau idea-idea yang masuk atau terilham dalam fikiran. Maka, istilah paksi pemikiran saya interpretasikan sebagai suatu kekangan atau pegangan semasa proses berfikir untuk melahirkan suatu bentuk pemikiran yang boleh diterjemahkan dalam perbuatan. Dalam penulisan ini, saya merujuk kepada agama, moral dan kematangan serta keutamaan sebagai paksi-paksi kepada pemikiran.

Persoalan yang mendorong saya untuk menulis tentang paksi kepada pemikiran ini ialah;
1. Apa itu paksi pemikiran?
2. Bagaimana yang dikatakan paksi kepada pemikiran?
3. Mengapa harus ada paksi kepada pemikiran?
4. Apa pula kesan ketiadaan paksi pemikiran?
5. Bolehkah fungsi paksi pemikiran dinafikan?

Begitu banyak sekali soalan yang boleh diwujudkan, namun adakah sama banyak dengan jawapan yang boleh diberikan? Paksi pemikiran, pada pendapat saya melalui pengalaman dan pembelajaran adalah suatu elemen yang penting dalam memberikan buah fikiran atau membuat keputusan yang baik. Diberi contoh seorang yang sedang dalam dilema untuk memilih antara dua perkara yang bertentangan sifatnya antara satu sama lain, maka paksi pemikiran yang adil perlu diwujudkan dan menjadi hakim untuk menentukan yang mana satu perkara tersebut adalah lebih baik dan perlu dipilih. Contohnya dua orang yang sedang bercinta mestilah menjadikan agama sebagai batasan atau had kepada pergaulan mereka. Sejauhmana had tersebut hanya boleh ditentukan melalui proses berfikir dengan menjadikan agama sebagai paksi pemikiran mereka. Jika tidak, maka, berkemungkinan besar kes-kes pengguguran, pembuangan dan pembunuhan bayi-bayi yang tidak mengerti apa-apa akan berlaku terus-menerus dalam masyarakat akhir zaman ini.

Sebaik-baik paksi kepada pemikiran adalah agama/moral dan kematangan serta keutamaan, yang telah saya pilih awal-awal sebagai isi kepada perbincangan ini. Jika ditanya mengapa saya memilih isu ini sebagai topik, saya dengan senang hati menjawab kerana masih ramai yang tidak menyedari mengapa mereka membuat kesilapan demi kesilapan tanpa ada sebarang pembetulan. Dalam satu permasalahan, yang terpenting untuk diselidiki bukanlah siapa yang bersalah, tetapi adalah kaedah penyelesaian kepada masalah tersebut. Dalam hal ini, tidak keterlaluan untuk saya katakan bahawa setiap kaedah, samaada kaedah saintifik, empirik dan sebagainya, memerlukan kepada kewujudan suatu paksi bagi memastikan kaedah yang dipilih adalah tepat dan berkesan, yakni selepas permasalahan itu dimasukkan ke dalam kategori yang sesuai.

Hampir semua orang mempunyai paksi kepada pemikiran mereka, soalnya sama ada mereka sedar ataupun tidak sahaja. Seperti yang dinyatakan, bukan semua orang yang boleh berfikir, jauh sekali untuk memiliki dan menggunakan paksi dalam hal berfikir. Hal ini dapat dijelaskan dengan kewujudan kelompok manusia yang melakukan sesuatu tanpa membuat pertimbangan yang sewajarnya seperti membunuh diri sebagai senario yang terburuk. Dimana telah mereka campakkan akal yang diberi untuk berfikir sebelum mengambil "jalan penyelesaian" yang hakikatnya sentiasa gagal menyelesaikan masalah ini dan terpengaruh dengan pujukan emosi yang keterlaluan setakat ini masih sukar untuk ditentukan dengan tepat. Kebiasaannya pembunuhan akal ini dikaitkan dengan masalah depresi dan sebagainya. Nilai-nilai agama dan moral telah diketepikan daripada menjadi paksi kepada pemikiran mereka menyebabkan berlakunya hal-hal yang sebodoh ini dan sudah pasti, kematangan dan keutamaan telahpun dilemaskan dalam lopak pemikiran yang cetek awal-awal lagi. Saya memberikan contoh mangsa-mangsa lintah darat yang tertekan sehingga membunuh diri kerana senario inilah yang sering berlaku dalam masyarakat kita hari ini.

Begitulah serba ringkas kupasan tentang isu kali ini. Sebelum itu, bagi menjawab soalan terakhir, kesal untuk saya katakan ya, fungsi paksi pemikiran sememangnya boleh dinafikan dan diabaikan oleh manusia. Pencemaran terhadap diri sendiri dan alam sekeliling menjadi bukti dan alasan kepada jawapan yang saya berikan. Maka, saya dengan rendah diri mempersilakan anda untuk menilai diri sendiri apakah perkara-perkara yang anda gunakan sebagai paksi kepada pemikiran anda dan adakah perkara tersebut relevan anda jadikan sebagai paksi pemikiran anda. Semoga selepas membaca tulisan ini anda akan mendapat kesedaran tentang apa yang berlaku semasa proses berfikir berlangsung dalam minda anda.

Saturday, February 14, 2009

kudapan waktu pagi

Jam yang tidak bosan menunjukkan waktu telah 6.30 pagi. Mata mudaku telah gagal untuk memenuhi tuntutan fitrah malam sebagai manusia. Lalu terpaksa aku tunduk dan memenuhi kehendak mata yang ingin melihat dan menjadi saksi kepada detik-detik yang berlalu dengan harapan. Sesekali airmata bergenang, namun masih tidak cukup untuk memenuhi kehendak jasmani yang sudah lesu melayan jiwa yang meronta mahu menyelesaikan kecelaruan nan bersarang di hati. Hmm... Apakah yang perlu aku lakukan? Sendiri aku berfikir namun jawapan enggan hadir dalam benak pemikiran ku kali ini, tidak seperti kebiasaannya.
Lalu kotak yang memancarkan cahaya dan gambar-gambar yang bergerak menjadi pilihan terakhirku. Mungkin jiwa ini akan merasa bosan dan akan memenuhi fitrah kemanusiaanku. Namun, yang terpapar pada kotak itu bukanlah sesuatu yang membosankan, sekurang-kurangnya tidak kepada paradigma mindaku. Sebuah tayangan yang menjadi lagenda pada masa lampau dan sudahpun menghampiri akhir penceritaan menarik perhatianku. Bukanlah kerana aku adalah peminat kepada tayangan yang diberi nama "Ali Setan 2" itu, namun watakku sebagai pemikir dan pengkarya memerlukanku meneliti dan menilai cerita yang tak pernah dalam ingatanku, habis ku tontoni dari awal hingga ke akhir.
Babak pergaduhan suami isteri menjadi kudapan pagiku kali ini. Ahh..terasa ingin membodohkan penulis cerita itu lantaran babak yang dilakonkan dengan skrip yang tak logik pada norma kehidupan berlatarmasakan cerita itu. Sang suami dan isteri yang gagal mengerti tanggungjawab masing-masing berlumba-lumba menunjukkan kebebalan skrip masing-masing. Topik yang dijadikan landasan perlumbaan ialah perempuan jalang, lelaki jalang, dan segala kejalangan yang wujud disekitar mereka.
Kemudian cerita disambung lagi dengan watak sang isteri lari dan mencari watak hero cerita tersebut dengan alasan menagih keampunan. Maka bermulalah dialog-dialog berunsurkan falsafah kehidupan dan agama namun lucu sekali jika dialog itu dibandingkan dengan perilaku yang dilakonkan. Paradoks demi paradoks dihidangkan sebagai menu utama, nyaris berjaya mengundang amarah dijadikan respon kepadanya dan semakin aku ingin memaki namun tiada berguna.
Babak disingkap dan terus kepada dialog yang lebih bangang. Kasihan pula tumbuh subur di hati mengenangkan tahap pemikiran penonton-penonton lalu yang terlalu terdesak dan asyik untuk melayani keinginan bercinta dan asmara sehingga lalai untuk menilai kualiti cerita dan penceritaan. Namun, terima kasih kepada mereka juga kerana sokongan tidak berdasar itu memberi peluang kepada golongan kritikal meneruskan survival pemikiran kami. Babak si suami yang tertipu dengan kematian olok-olok isterinya lalu insaf dan mencuba segala fatwa-fatwa sesat si pengacau rumahtangga mendatangkan rasa lucu, sekali lagi kepadaku. Sebaik saja dia menyedari dirinya tertipu, lakonan amarahnya ingin membunuh kedua-dua penipu namun keputusan untuk meneruskan pembunuhan pula ditamatkan dengan alasan pendidikan tingginya menghalangnya dari meneruskan niat itu. Hahaha! Kalau pendidikan agama yang menghalangnya, mungkin lebih mudah untuk diterima. Pendidikan tinggi? Sejak bila buku rujukan statistik penakbiran mengajar kita jangan membunuh? Hahaha! Pasti faktor kurang rujukan dan sekadar menulis menurut nafsu mendorong kepada kelucuan itu berlaku.
Pengakhiran cerita lebih menunjukkan paradoks dan sifat munafik yang lebih besar, sang isteri tanpa segan silu menyatakan cinta kepada lelaki bukan suaminya melalui kata-kata dan perbuatan dan yang lebih memalukan apabila lelaki tersebut menyahut "seruan cinta suci" itu dengan kata-kata dan perbuatan yang sama. Tunggu sebentar, bukan si lelaki itukah yang menyamar menjadi ustaz dan memberikan fatwa-fatwa sesat sebentar tadi? Dan bukan si isteri orang itukah yang beria-ia mahu menjadi isteri solehah? Diangkat menjadi herokah kedua-duanya itu? Hahahaha! Memang lucu lagi melucukan!
Mungkin pengakhiran itu adalah pengakhiran yang diinginkan penonton, namun pasti tidak perlulah sehingga menafikan keperluannya untuk berdiri diatas fakta sebelum diterjemahkan kepada lakonan yang "bermutu" itu..Masalah-masalah dan perasaan yang bercampur-baur nan telah wujud sedari kegagalanku melelapkan mata telahpun berkonspirasi sehingga tertulisnya pos kali ini. Terima kasih masalah.

Friday, February 13, 2009

kematangan

"In any situation, the best thing you can do is the right thing, the next best thing you can do is the wrong thing and the worst thing you can do is nothing..."

Isu yang ingin diketengahkan kali ini adalah berkaitan dengan kematangan dalam konteks membuat keputusan. Matang atau dalam bahasa Inggerisnya disebut sebagai "mature" bermaksud perilaku berdasarkan pertimbangan yang berhati-hati. Sememangnya sifat matang ini perlu wujud dan diaplikasikan dalam kehidupan seharian, lebih-lebih lagi bagi manusia yang semakin meningkat umurnya dari tahap kanak-kanak kepada dewasa bagi membuat keputusan dan menghadapi ranjau kehidupan yang serba mencabar dalam zaman kontemporari. Tahap umur yang semakin meningkat juga dikaitkan dengan tahap kematangan yang (diharapkan) semakin berkembang dimana dikatakan semakin berusia seseorang itu, maka semakin matang pemikiran mereka kerana usia meingkat seiring dengan pengalaman, yang membolehkan kematangan dicapai secara berperingkat-peringkat. Pun begitu, kesal untuk dinyatakan, masih terdapat golongan yang gagal untuk memperolehi jauh sekali mengaplikasikan tahap kematangan yang sesuai dengan umur mereka walaupun mereka diberikan peluang untuk melanjutkan pelajaran ke tahap pendidikan pertengahan dan tinggi.

Namun bagaimana atau apakah sebenarnya yang boleh dan akan berlaku jika kematangan ini dinafikan fungsinya dalam kehidupan seharian? Persoalan yang mungkin akan menerjah pintu kebijaksanaan anda jika difikirkan secara mendalam. Adakah anda matang? Apa buktinya? Di masa kini, kematangan seolah-olah telah menjadi prasyarat yang tidak tertulis dalam semua aspek kehidupan termasuklah dalam mewujudkan atau mengekalkan hubungan, pekerjaan dan sebagainya. Saya sendiri telah menyaksikan kesan terhadap situasi yang boleh berlaku apabila sifat kematangan telah dinafikan daripada menjadi faktor penentu dalam membuat keputusan yang bijak, dalam kes ini, situasi "terdesak" dimana manusia yang gagal memiliki kematangan cenderung untuk melakukan tindakan yang dianggap kurang bijak dalam ukuran norma-norma kehidupan dan golongan ini juga sering bertidak sekadar untuk melepaskan diri dari kancah masalah walaupun hakikatnya mereka tetap akan dikejar dan dihurung oleh masalah yang mereka lari daripadanya. Mungkin saja mereka terlalu cuai untuk memahami kenyataan ini. Pengalaman mereka yang lalu mungkin telah gagal untuk mengajar atau mereka sendiri yang gagal untuk belajar dari pengalaman demi mencapai tahap kematangan yang sesuai. Hal ini boleh dikatakan sebagai "If the lessons of history teach us anything it is that nobody learns the lessons that history teaches us..". Mungkin sedikit lucu, namun itulah yang sering berlaku.

Seperti yang dinyatakan dalam petikan di awal-awal tulisan ini, "perkara terbaik yang boleh anda lakukan dalam apa-apa situasi ialah tindakan yang betul, sedang yang kedua terbaik ialah tindakan yang salah, dan perkara terburuk yang boleh anda lakukan ialah tidak berbuat apa-apa.." pada pandangan saya mungkin adalah lebih bersifat untuk mengajar manusia supaya berfikiran positif dan cuba untuk melakukan yang lebih baik, JIKA diberikan peluang yang sama pada masa mendatang. Walaupun begitu, sentiasa masih ada peluang untuk mengasah dan menunjukkan kematangan selagi hayat dikandung badan. Kematangan sentiasa boleh dicapai melalui pengalaman sendiri dan juga melalui pengalaman orang lain ataupun tamadun-tamadun terdahulu. Maka, hargailah setiap detik yang dikurniakan dalam kehidupan dalam usaha mencapai tahap kematangan dan ketamadunan yang tinggi.

Thursday, February 5, 2009

Alkisah Nate-nate

Arakian bermulalah satu kisah di negeri yang baru diperintah oleh Sang Singabijaksana, aman damailah negeri itu dibawah pemerintahannya selepas memenangi pilihanraya yang diadakan.
Bersyukurlah seluruh rakyat jelata dengan kemenangan baginda sebelum dirajakan.
Sang Singabijaksana sekalipun tidak pernah bermimpi akan menakluki singgahsana kerajaan negeri yang diberi nama negeri Nate-nate.

Adapun begitu, adat beraja diangkat rakyat, adat bertanding dicemburui saing, Sang Singabijaksana juga mempunyai musuh-musuh baginda, yakni bukan binatang lain melainkan gerombolan pemerintahan kerajaan negeri Nate-nate yang sudah digulingkan selepas berpuluh tahun mengula-gulakan rakyat yang terdiri dari pelbagai kaum seperti semut, katak dan lalat.
Rakyat yang sudah meluat dengan kesombongan dan kebongkakan gerombolan ini akhirnya bersatu dan membantu Sang Singabijaksana menggulingkan mereka dan menakluki takhta pemerintahan negeri Nate-nate. Namun, Sang Singabijaksana masih terus cuba berlaku adil dengan gerombolan yang dianggap sebagai rakyatnya.

Gerombolan yang diketuai oleh Si Heringbotak dan Sang Kerbauraya terus menerus terlolong, terpekik-pekik cuba meraih simpati, laksana artis dibaling botol lagaknya demi mendapatkan sokongan rakyat semutapi marhaen semula. Pelbagai pekung kerajaan dibongkar namun semuanya terlontar tepat ke batang hidung mereka semula kerana pekung yang dibuka adalah pekung mereka sendiri. Lantaran tidak mampu menahan malu, lalu meletak jawatanlah seekor panglima gerombolan ini, yakni Datuk Kudatua.

Adapun Sang Singabijaksana telah membentuk kerajaannya dengan mengambil wakil-wakil hulubalang-hulubalang yang telah membantunya menaiki takhta, bersumpah setia kepadanya sebagai menteri-menterinya. Sang Katakjoli dan Sang Kodokpaya dua sahabat yang telah bersama-sama membantu baginda ditauliahkan menjadi panglima. Lalu naiktocanglah sahabat berdua ini lantaran pangkat yang dimilikinya, berbeza dengan kehidupan lampau mereka di kolam dan paya sahaja. Mereka merasa bebas untuk berbuat apa sahaja, baik amal mulia dan juga onar di negeri tersebut tanpa pengetahuan Sang Singabijaksana.

Gerombolan yang busuk hati yang sentiasa memerhatikan kesilapan hulubalang istana lalu melihat peluang keemasan terbuka untuk menggulingkan takhta Sang Singabijaksana tatkala melihat perilaku angkuh Sang Katakjoli dan Sang Kodokpaya. Lalu bermesyuaratlah kepala-kepala gerombolan untuk merencanakan sesuatu yang amat busuk baunya, lebih busuk dari kentut Sang Kerbauraya dan Si Heringbotak yang sentiasa bermain lumpur dan memakan bangkai itu. Setelah puas gerombolan itu berbincang, maka dipersetujuilah oleh mereka sekalian akan satu rencana menggulingkan kerajaan Sang Singabijaksana.

Satu hari kemudian, maka diutuskanlah oleh baginda Sang Singabijaksana kedua-dua sahabat Sang Katakjoli dan Sang Kodokpaya kepada suatu tempat menyampaikan titah baginda. Puak gerombolan yang sudah lama menanti peluang lalu turut menghantar khadam-khadam mereka menunggu di pertengahan jalan untuk berjumpa dengan utusan berdua itu. Dua sahabat yang mulanya enggan menurut kehendak gerombolan akhirnya terpedaya selepas dijanjikan hadiah yang lumayan, iaitu berupa seekor lalat dan seekor langau bagi setiap mereka, dengan syarat tiada siapa punyang boleh mengetahui perbuatan mereka. Oleh kerana kebebalan mereka yang tidak pernah merasakan nikmat memakan lalat dan langau, mereka pun bersetuju dan terkinja-kinja melompat kesyukuran dengan hadiah yang diberi.

Tatkala mereka sedang enak menikmati hidangan yang istimewa itu, tiba-tiba datang Datuk Ularsawa menerjah dan menangkap mereka yang sedang melakukan kesalahan menerima rasuah ketika menjalankan perintah Sang Singabijaksana. Sang Katakjoli dan Sang Kodokpaya yang terkejut kerana terbongkar rahsia mereka melanggar etika kepanglimaan mereka melutut dan merayu-rayu kepada Datuk Ularsawa,

"Apakah yang kalian lakukan ini?" sergah Datuk Ularsawa sebaik saja sampai.
"Tahukah kalian bahawa menganiaya sesama kaum kita itu adalah salah? Mahu dihukumkah?"
sambungnya lagi.

"Aduhai Datuk Ularsawa yang saksama, kasihanilah hamba berdua pacal yang hina ini. Hamba berdua hanyalah menerima hadiah, bukan melakukan kesalahan." rayu Sang Katakjoli.
"Benar hai Datuk Ularsawa, Hamba berdua tidak melakukan kesalahan apa pun." sokong Sang Kodokraya.

"Cis, kalian berdua memang tidak sedar diri, berasal dari kolam dan paya, baru sehari dua masuk ke istana sudah berani-berani berbuat aniaya kepada lalat dan langau! Bukankah sudah kalian berjanji setia melindungi mereka? Mengapa kalian seperti ini? Hamba akan laporkan kepada Panglima Ulartedung agar kalian diberikan balasan yang setimpal!" bentak Datuk Ularsawa dengan nada marah.

"Kasihanilah hamba berdua wahai Datuk, kami sanggup berbuat apa sahaja asal tidak dihadapkan kepada Panglima Ulartedung!" rayu mereka.

Datuk Ularsawa terdiam seketika. Sememangnya Ularsawa adalah salah satu khadam-khadam gerombolan yang setia, dan dia datang selepas diberitahu oleh khadam-khadam gerombolan yang lain.

"Baiklah kalau begitu, kali ini hamba lepaskan kalian berdua, tapi dengan satu syarat, apabila sampai masanya kalian berdua mesti mengikuti arahan daripada Sang Kerbauraya dan Si Heringbotak! Mahukah kalian berjanji?" ujar Datuk Ularsawa.
"Baiklah kalau begitu kehendak Datuk, asal sahaja kami dilepaskan," balas sahabat berdua itu.

Lalu Datuk Ularsawa pun berlalu pergi dengan senyuman yang lebar terukir diwajahnya. Segera dia mendapatkan Sang Kerbauraya yang sedang kegelisahan mundar mandir di taman dengan Si Heringbotak bertenggek di atas kepalanya. Sebaik sahaja ternampak Datuk Ularsawa hampir, segera mereka berdua mendapatkannya.

"Bagaimanakah semuanya? Berjalan lancarkah rencana kita?" tanya Si Heringbotak yang sudah lama hilang kesabarannya.

"Semuanya berjalan lancar. Pasti lepas ini Sang Singabijaksana akan berhasil kita gulingkan." ujar Ularsawa dengan nada gembira.

"Hahaha! Bagus hai Ularsawa, bagus.. Tak sia-sia beta utuskan khadam-khadam sekalian. Beta akan berikan ganjaran yang lumayan kepada kalian selepas Beta berjaya merampas takhta beta nanti! Pastikan rencana beta yang selebihnya dilaksanakan sebelum hari Singabijaksana bertitah kepada rakyat nanti." ujar Sang Kerbauraya yang masih menganggap dirinya raja di negeri Nate-nate itu.

"Menjunjung kasih tuanku. Titah tuanku patik junjung diatas batu ampar putih. Izinkan patik pulang beristirehat dahulu sebelum melaksanakan rencana tersebut," kata Ularsawa mengangkat sembah sebelum berundur.

Selang beberapa hari kemudian, bertitahlah Sang Singabijaksana kepada rakyatnya seperti kebiasaan yang dilakukannya. Baginda menitahkah agar sekalian rakyatnya agar patuh kepadanya selagi baginda dan menteri-menteri serta hulubalangnya tidak melakukan kezaliman.
Tiba-tiba bangkit Sang Kerbauraya dengan Si Heringbotak yang sentiasa bertenggek di atas kepalanya membentak, menuduh bahawa kerajaan Sang Singabijaksana telah melakukan kezaliman kepada rakyatnya. Tenang Baginda bertanyakan kepada mereka siapakah yang telah melakukan kesalahan dan apakah kesalahan yang telah dilakukan. Lalu Sang Kerbauraya pun menyeru kepada Sang Katakjoli dan Sang Kodokraya. Bangkitlah kedua sahabat itu dan tertunduk malu, mengakui kesalahan masing-masing. Rakyat jelata terkejut menyaksikan mereka, namun tidak tahu apa yang harus dilakukan.

Tiba-tiba berteriaklah Sang Kerbauraya, menyeru agar Sang Singabijaksana turun dari takhta dan menyerahkan semula kerajaan kepada gerombolan. Rakyat yang masih termangu-mangu sekadar mampu melihat sahaja. Sang Kerbauraya segera naik ke singgahsana dan mengaku diri sebagai raja semula. Lalu Sang Kerbauraya segera berteriak, cuba mempengaruhi rakyat dengan memburuk-burukkan kerajaan Sang Singabijaksana. Rakyat masih berdiam. Hendak disokong pun tidak, hendak dibantak pun tak terlintas dihati mereka.

Penyokong-penyokong gerombolan pun segera bangkit dan menaburkan janji-janji manis serta mendewa-dewakan kerajaan baru yang hendak dibentuk, sedang kerajaan Sang Singabijaksana belumpun sah digulingkan. Namun rakyat masih berdiam. Semut-semut tersenyum lebar selepas mendengar khabar bahawa gula akan diberikan secara percuma dari gudang istana jika kerajaan Sang Kerbauraya di iktiraf dan Si Heringbotak menjadi memanda menterinya.

Maka bermulalah semula penggula-gulaan terhadap rakyat marhaen di negeri Nate-nate. Semuanya gara-gara Sang Katakjoli dan Sang Kodokpaya yang bodoh itu..

Monday, February 2, 2009

pergi main jauh-jauh

pergi main jauh-jauh
simpan kau punya sauh
jangan kau terus berlabuh
sebab aku dah naik jenuh
sebelum sabarku habis meluruh
pergilah kau main jauh-jauh

kita bukan kawan
juga bukan kenalan
tak mahu aku berpuraan
macamlah aku berkenan
mungkin kau seorang yang perasan

kau degil-degil
pandangan tajam ku jegil
kau pun mengigil
lantaklah bibirmu mugil
takkan dapat rahsiaku kau cungkil

kenapa kau tak mahu patuh
nak dengar ku menyumpah “bodoh!”?
kan aku dah suruh
pergilah kau main jauh-jauh..

aku ingin...

inginku tangis tiada yang ku sedihkan
inginku ketawa tiada yang melucukan
inginku berlari tiada yang dikejarkan
inginku berehat tidak aku kepenatan
inginku bersendiri ku suka berteman
inginku mencari tiada yang kuimpikan
inginku bercinta apa yang kusayangkan?

berlari ke langit tersembam ke bumi

Malam yang sunyi tak memberikan jawapan walau untuk satu soalan apatah lagi untuk seribu pertanyaan. Biar didesak, takkan dipedulikan. Tahun baru yang menjelang diraikan walau kesengsaraan manusia terus jadi isu dan persoalan. Bangsa manusia memang fitrahnya begitu. Kompleks dan ego mengakui kesalahan masing-masing, jauh sekali untuk membetulkan keadaan. Apakah terus bangsa manusia mengikut hawa nafsu yang ingkar kepada Tuhan. Mungkin rasa malas waktu pagi mendesak diberikan harapan dan kejayaan. Dan penulisan tanpa tajuk dan tujuan mungkinkah memberikan kesedaran dan renungan.

Angin lalu dingin seperti meniupkan salju yang berterbangan menyapa insan yang dalam kesepian. Kenangan-kenangan silam terpancar satu persatu dan menuntut penyesalan. Sedang siaran-siaran televisyen yang dipancarkan membawa manusia yang hilang arah dan pedoman terus dibuai dan dibelenggu fantasi yang mengasyikkan. Minda yang dimanjakan dengan teknologi dan kemewahan semakin enggan mentafsir keadaan. Kita adakah hamba kemajuan?

Sang Jebat si hamba keadilan terus menjerit dan meronta dalam pasung-pasung kezaliman sang sultan yang dirajakan oleh rakyat yang disuap dengan harapan kemajuan dan keadilan. Walau keamanan yang dijanjikan, selimut kepalsuan terus melenakan rakyat yang enggan bangun lantaran selesa dibuai mimpi-mimpi kemenangan hakikatnya satu lagi igauan.

Jari dan semangat bergerak seiringan cuba memanjangkan tulisan, walau didendangkan dengan lagu-lagu suara senada dari kugiran yang sumbang dibaling botol-botol dan dihamburkan dengan makian terus menjadi peneman. Lebih baik sunyi dari membiarkan sampah masuk menembusi kubu kebijaksanaan yang semakin terlopong tanpa pengetahuan yang membina keinsanan dan kerohanian.

Bahagia yang dicari derita yang dijumpai. Berlari ke langit tapi tersembam ke bumi apakah maksud perlu dicari, difahami. Api kekeliruan semakin membakar diri semahunya menjadi abu dan debu. Dibiarkan begitu pasti tak mahu, perlukan air sakti memadamkan tapi entahkan siapa yang menjadi penjaganya. Entahkan si naga lagenda atau pak tua penghuni gua.

Cari, cari dan terus mencari. Harapan tak muncul tanpa impian di depan. Biar langit gugur, bumi menyembur, terus mencari asal nanti pertanyaan Ilahi dapat dijawab oleh iman dalam hati. Beri, beri dan terus memberi kerana itu yang menjadi tali antara yang hidup dengan yang mati.