Friday, February 13, 2009

kematangan

"In any situation, the best thing you can do is the right thing, the next best thing you can do is the wrong thing and the worst thing you can do is nothing..."

Isu yang ingin diketengahkan kali ini adalah berkaitan dengan kematangan dalam konteks membuat keputusan. Matang atau dalam bahasa Inggerisnya disebut sebagai "mature" bermaksud perilaku berdasarkan pertimbangan yang berhati-hati. Sememangnya sifat matang ini perlu wujud dan diaplikasikan dalam kehidupan seharian, lebih-lebih lagi bagi manusia yang semakin meningkat umurnya dari tahap kanak-kanak kepada dewasa bagi membuat keputusan dan menghadapi ranjau kehidupan yang serba mencabar dalam zaman kontemporari. Tahap umur yang semakin meningkat juga dikaitkan dengan tahap kematangan yang (diharapkan) semakin berkembang dimana dikatakan semakin berusia seseorang itu, maka semakin matang pemikiran mereka kerana usia meingkat seiring dengan pengalaman, yang membolehkan kematangan dicapai secara berperingkat-peringkat. Pun begitu, kesal untuk dinyatakan, masih terdapat golongan yang gagal untuk memperolehi jauh sekali mengaplikasikan tahap kematangan yang sesuai dengan umur mereka walaupun mereka diberikan peluang untuk melanjutkan pelajaran ke tahap pendidikan pertengahan dan tinggi.

Namun bagaimana atau apakah sebenarnya yang boleh dan akan berlaku jika kematangan ini dinafikan fungsinya dalam kehidupan seharian? Persoalan yang mungkin akan menerjah pintu kebijaksanaan anda jika difikirkan secara mendalam. Adakah anda matang? Apa buktinya? Di masa kini, kematangan seolah-olah telah menjadi prasyarat yang tidak tertulis dalam semua aspek kehidupan termasuklah dalam mewujudkan atau mengekalkan hubungan, pekerjaan dan sebagainya. Saya sendiri telah menyaksikan kesan terhadap situasi yang boleh berlaku apabila sifat kematangan telah dinafikan daripada menjadi faktor penentu dalam membuat keputusan yang bijak, dalam kes ini, situasi "terdesak" dimana manusia yang gagal memiliki kematangan cenderung untuk melakukan tindakan yang dianggap kurang bijak dalam ukuran norma-norma kehidupan dan golongan ini juga sering bertidak sekadar untuk melepaskan diri dari kancah masalah walaupun hakikatnya mereka tetap akan dikejar dan dihurung oleh masalah yang mereka lari daripadanya. Mungkin saja mereka terlalu cuai untuk memahami kenyataan ini. Pengalaman mereka yang lalu mungkin telah gagal untuk mengajar atau mereka sendiri yang gagal untuk belajar dari pengalaman demi mencapai tahap kematangan yang sesuai. Hal ini boleh dikatakan sebagai "If the lessons of history teach us anything it is that nobody learns the lessons that history teaches us..". Mungkin sedikit lucu, namun itulah yang sering berlaku.

Seperti yang dinyatakan dalam petikan di awal-awal tulisan ini, "perkara terbaik yang boleh anda lakukan dalam apa-apa situasi ialah tindakan yang betul, sedang yang kedua terbaik ialah tindakan yang salah, dan perkara terburuk yang boleh anda lakukan ialah tidak berbuat apa-apa.." pada pandangan saya mungkin adalah lebih bersifat untuk mengajar manusia supaya berfikiran positif dan cuba untuk melakukan yang lebih baik, JIKA diberikan peluang yang sama pada masa mendatang. Walaupun begitu, sentiasa masih ada peluang untuk mengasah dan menunjukkan kematangan selagi hayat dikandung badan. Kematangan sentiasa boleh dicapai melalui pengalaman sendiri dan juga melalui pengalaman orang lain ataupun tamadun-tamadun terdahulu. Maka, hargailah setiap detik yang dikurniakan dalam kehidupan dalam usaha mencapai tahap kematangan dan ketamadunan yang tinggi.

3 comments:

  1. ahaa... kebejatan dan ketuanan yang menghantui

    ReplyDelete
  2. History repeats itself becuase nobody listens...

    ReplyDelete
  3. blame us not, blame our boring teacher.
    hahaha!

    ReplyDelete

It may take me hours, days or even months, but I WILL reply to your comment(s). Godwilling.