Saturday, April 11, 2009

berperang; wira perang

NAH, panglima gah di depan mata. Pedang kilat menyilau mata terhunus, menyapa leher. Menawarkan pilihan. Hidup atau mati. Kosong, sunyi. Alam dan zaman pantas meninggalkan. Suria sudah sembunyi. Rembulan bertamu. Bintang hilang menyepi. Sesekali guruh menyergah, kilat memancar. Hujan belum turun membasahi tandus ini. Angin berderu, entahkan hiba entahkan tidak. Habuk dan debu menyelimuti jasad. Debu ikhtiar yang gugur satu demi satu. Tunggangan tidak lagi berlari. Tumbang, rebah ke bumi. Perisai tidak kelihatan lagi. Kota hanya tinggal debu. Hilang dalam tiupan angin deru. Siap sudah dihisab diri. Siap sudah pengadilan diberi. Pedang tumpul dan patah, tinggal setengah, jadi tongkat untuk berdiri. Kudrat sudah tenat, parah. Dihujung pedang nyawa terserah. Biarlah bumi terbelah menelan diri. Biarlah langit runtuh menindih tubuh. Pasrah dan redha. Fitrah singgah, menunai janji. Alam lain menanti. Tenang, rasa senang. Senyuman yang mengakhiri, senyuman memulakan perjalanan baru. Sesalan tiada bertandang. Perang ini terlalu hebat ditanggung seorang diri. Syukur dan redha dimunajatkan. Perang ini mengajarkan erti sebuah kehidupan. Perang ini mengajarkan harga sebuah keegoan. Hancur jasad tidak dihiraukan. Gugur bukan sebagai si kecundang. Gugur sebagai adiwira perang. Tiada meminta untuk dikenang. Airmata tiada bergenang. Berseru sudah semboyan, memanggil pulang. Tuju cahaya terang.

1 comment:

  1. Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan hasil tanaman. Dan berikanlah berita gembira kepada orang - orang yang sabar, (yaitu) orang - orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan : “Innaa lillaahi wa innaa ilaihi rajiuun” (QS Al-Baqarah: 155 - 156)

    Dan, orang-orang yang sabar dalam kesempitan, penderitaan dan
    dalam peperangan, mereka itulah orang-orang yang benar (imannya), dan mereka itulah orang-orang yang bertaqwa [Al-Baqarah:177]

    ReplyDelete

It may take me hours, days or even months, but I WILL reply to your comment(s). Godwilling.