Wednesday, April 15, 2009

berjalan dan memandang

Beberapa waktu yang agak lama dahulu, saya berkesempatan untuk melakukan sesuatu yang sudah lama saya sukai. Berjalan dan memandang. Apa yang saya anggap istimewa dalam perjalanan ini ialah, saya berjalan dan memandang dalam hujan lebat. Pada saya pemandangan semasa hujan mempunyai daya tarikan yang tersendiri, yang sukar diperolehi semasa hari cerah.

Sebelum saya keluar rumah, saya memandang ke belakang. Setelah saya memastikan tiada barang alah hujan yang saya bawa, saya pun meneruskan perjalanan dengan langkah pertama dan seterusnya. Sendirian saya berjalan, dan sudah pasti saya kebasahan. Ada juga yang memandang saya dengan perasaan hairan. Mungkin mereka terfikir apalah yang saya cari dalam hujan, sedang mereka semua berlindung dari rahmat ini.

Saya tidak menganggap perjalanan ini suatu yang sia-sia, jauh sekali mencari bala kerana mungkin saya akan diserang demam selsema, ataupun senario terburuk yang boleh berlaku dalam hujan lebat, dipanah petir. Muhasabah diri, seperti yang sering saya lakukan dalam waktu lapang saya, saya menyanggah pendapat yang berkata, "Usahlah kamu memandang kebelakang. Hidup ini mesti diteruskan..Lupakan kisah silam, mulakanlah penghidupan yang baru."

Memang, saya akui, terdapat kebenaran dalam nasihat itu, tetapi tidak kesemuanya benar belaka. Sejarah lalu yang kita lalui dan pelajarilah yang membentuk kita hari ini. Jika tidak, bagaimana rakyat Palestin sehingga hari ini masih berdendam dengan Israel laknatullah, sudah pasti kerana sejarah mereka bersengketa berebutkan tanah Palestin masih belum bernoktah dan terus menerus berlaku sehingga hari ini.

Begitupun, mereka masih mengejar kemajuan duniawi dari segi ekonomi dan politik terutamanya sebagai mengahadapi cabaran dunia yang semakin hebat. Mereka masih mampu untuk memandang kehadapan walaupun terus-menerus dihantui oleh kenangan silam. Saya akui kurang arif tentang kegiatan ekonomi seharian mereka selain berniaga dibazar-bazar ataupun menjaga pesakit-pesakit di rumah-rumah sakit dan kem-kem pelarian, saya lebih mengenali Syeikh Ahmad Yasin yang dibom oleh helikopter Israel sewaktu subuh, begitu juga Abdel Aziz Rantisi yang menerima akibat yang sama, dibom kerana menjadi pemimpin Hamas untuk memperjuangkan hak-hak rakyat Palestin yang sekian lama ditindas dan dinafikan oleh Zionis Israel.

Berbalik kepada isu utama, berjalan dan memandang. Bagi saya, hidup yang diumpamakan sebagai suatu perjalanan oleh ahli-ahli filusuf ini mestilah sentiasa diteruskan, walau susah, walau senang yang kita hadapi, kerana kedua-duanya adalah sama, dugaan duniawi. Ada yang diuji dengan kesusahan hidup, ada yang diuji dengan kesenangan hidup. Mana satu yang lebih mudah? Jawapannya sama, kedua-duanya tidak semudah yang disangkakan.

Hidup mesti diteruskan dengan menjadikan sejarah sebagai pedoman agar kita dapat memperbaiki kesilapan yang berlaku dalam sejarah. Kesilapan-kesilapan itu hanya dapat ditebus dengan memandang kebelakang dan menilai semula sejarah yang telah berlaku. Bagaimana penilaian yang berkesan hendak dilakukan jika sejarah diabaikan, manusia enggan pandang kebelakang? Tidak mustahil boleh dilakukan, tetapi memerlukan usaha yang lebih dan berterusan. Ironinya, akhirnya golongan ini akan kembali mencuri-curi memandang kebelakang untuk mencari petunjuk melengkapkan penilaian mereka untuk masa depan, yang mereka istilahkan sebagai berpandangan jauh.

Perlukah kita melalui nasib yang sama sebelum berubah? Berjalanlah terus kehadapan dan jangan lupa memandang kebelakang kerana suatu hari nanti kita akan sampai jua ke penghujung jalan. Jangan disia-siakan peluang memandang kebelakang kerana kekadang, hal itulah yang membawa senyuman kejayaan.

No comments:

Post a Comment

It may take me hours, days or even months, but I WILL reply to your comment(s). Godwilling.