Thursday, February 5, 2009

Alkisah Nate-nate

Arakian bermulalah satu kisah di negeri yang baru diperintah oleh Sang Singabijaksana, aman damailah negeri itu dibawah pemerintahannya selepas memenangi pilihanraya yang diadakan.
Bersyukurlah seluruh rakyat jelata dengan kemenangan baginda sebelum dirajakan.
Sang Singabijaksana sekalipun tidak pernah bermimpi akan menakluki singgahsana kerajaan negeri yang diberi nama negeri Nate-nate.

Adapun begitu, adat beraja diangkat rakyat, adat bertanding dicemburui saing, Sang Singabijaksana juga mempunyai musuh-musuh baginda, yakni bukan binatang lain melainkan gerombolan pemerintahan kerajaan negeri Nate-nate yang sudah digulingkan selepas berpuluh tahun mengula-gulakan rakyat yang terdiri dari pelbagai kaum seperti semut, katak dan lalat.
Rakyat yang sudah meluat dengan kesombongan dan kebongkakan gerombolan ini akhirnya bersatu dan membantu Sang Singabijaksana menggulingkan mereka dan menakluki takhta pemerintahan negeri Nate-nate. Namun, Sang Singabijaksana masih terus cuba berlaku adil dengan gerombolan yang dianggap sebagai rakyatnya.

Gerombolan yang diketuai oleh Si Heringbotak dan Sang Kerbauraya terus menerus terlolong, terpekik-pekik cuba meraih simpati, laksana artis dibaling botol lagaknya demi mendapatkan sokongan rakyat semutapi marhaen semula. Pelbagai pekung kerajaan dibongkar namun semuanya terlontar tepat ke batang hidung mereka semula kerana pekung yang dibuka adalah pekung mereka sendiri. Lantaran tidak mampu menahan malu, lalu meletak jawatanlah seekor panglima gerombolan ini, yakni Datuk Kudatua.

Adapun Sang Singabijaksana telah membentuk kerajaannya dengan mengambil wakil-wakil hulubalang-hulubalang yang telah membantunya menaiki takhta, bersumpah setia kepadanya sebagai menteri-menterinya. Sang Katakjoli dan Sang Kodokpaya dua sahabat yang telah bersama-sama membantu baginda ditauliahkan menjadi panglima. Lalu naiktocanglah sahabat berdua ini lantaran pangkat yang dimilikinya, berbeza dengan kehidupan lampau mereka di kolam dan paya sahaja. Mereka merasa bebas untuk berbuat apa sahaja, baik amal mulia dan juga onar di negeri tersebut tanpa pengetahuan Sang Singabijaksana.

Gerombolan yang busuk hati yang sentiasa memerhatikan kesilapan hulubalang istana lalu melihat peluang keemasan terbuka untuk menggulingkan takhta Sang Singabijaksana tatkala melihat perilaku angkuh Sang Katakjoli dan Sang Kodokpaya. Lalu bermesyuaratlah kepala-kepala gerombolan untuk merencanakan sesuatu yang amat busuk baunya, lebih busuk dari kentut Sang Kerbauraya dan Si Heringbotak yang sentiasa bermain lumpur dan memakan bangkai itu. Setelah puas gerombolan itu berbincang, maka dipersetujuilah oleh mereka sekalian akan satu rencana menggulingkan kerajaan Sang Singabijaksana.

Satu hari kemudian, maka diutuskanlah oleh baginda Sang Singabijaksana kedua-dua sahabat Sang Katakjoli dan Sang Kodokpaya kepada suatu tempat menyampaikan titah baginda. Puak gerombolan yang sudah lama menanti peluang lalu turut menghantar khadam-khadam mereka menunggu di pertengahan jalan untuk berjumpa dengan utusan berdua itu. Dua sahabat yang mulanya enggan menurut kehendak gerombolan akhirnya terpedaya selepas dijanjikan hadiah yang lumayan, iaitu berupa seekor lalat dan seekor langau bagi setiap mereka, dengan syarat tiada siapa punyang boleh mengetahui perbuatan mereka. Oleh kerana kebebalan mereka yang tidak pernah merasakan nikmat memakan lalat dan langau, mereka pun bersetuju dan terkinja-kinja melompat kesyukuran dengan hadiah yang diberi.

Tatkala mereka sedang enak menikmati hidangan yang istimewa itu, tiba-tiba datang Datuk Ularsawa menerjah dan menangkap mereka yang sedang melakukan kesalahan menerima rasuah ketika menjalankan perintah Sang Singabijaksana. Sang Katakjoli dan Sang Kodokpaya yang terkejut kerana terbongkar rahsia mereka melanggar etika kepanglimaan mereka melutut dan merayu-rayu kepada Datuk Ularsawa,

"Apakah yang kalian lakukan ini?" sergah Datuk Ularsawa sebaik saja sampai.
"Tahukah kalian bahawa menganiaya sesama kaum kita itu adalah salah? Mahu dihukumkah?"
sambungnya lagi.

"Aduhai Datuk Ularsawa yang saksama, kasihanilah hamba berdua pacal yang hina ini. Hamba berdua hanyalah menerima hadiah, bukan melakukan kesalahan." rayu Sang Katakjoli.
"Benar hai Datuk Ularsawa, Hamba berdua tidak melakukan kesalahan apa pun." sokong Sang Kodokraya.

"Cis, kalian berdua memang tidak sedar diri, berasal dari kolam dan paya, baru sehari dua masuk ke istana sudah berani-berani berbuat aniaya kepada lalat dan langau! Bukankah sudah kalian berjanji setia melindungi mereka? Mengapa kalian seperti ini? Hamba akan laporkan kepada Panglima Ulartedung agar kalian diberikan balasan yang setimpal!" bentak Datuk Ularsawa dengan nada marah.

"Kasihanilah hamba berdua wahai Datuk, kami sanggup berbuat apa sahaja asal tidak dihadapkan kepada Panglima Ulartedung!" rayu mereka.

Datuk Ularsawa terdiam seketika. Sememangnya Ularsawa adalah salah satu khadam-khadam gerombolan yang setia, dan dia datang selepas diberitahu oleh khadam-khadam gerombolan yang lain.

"Baiklah kalau begitu, kali ini hamba lepaskan kalian berdua, tapi dengan satu syarat, apabila sampai masanya kalian berdua mesti mengikuti arahan daripada Sang Kerbauraya dan Si Heringbotak! Mahukah kalian berjanji?" ujar Datuk Ularsawa.
"Baiklah kalau begitu kehendak Datuk, asal sahaja kami dilepaskan," balas sahabat berdua itu.

Lalu Datuk Ularsawa pun berlalu pergi dengan senyuman yang lebar terukir diwajahnya. Segera dia mendapatkan Sang Kerbauraya yang sedang kegelisahan mundar mandir di taman dengan Si Heringbotak bertenggek di atas kepalanya. Sebaik sahaja ternampak Datuk Ularsawa hampir, segera mereka berdua mendapatkannya.

"Bagaimanakah semuanya? Berjalan lancarkah rencana kita?" tanya Si Heringbotak yang sudah lama hilang kesabarannya.

"Semuanya berjalan lancar. Pasti lepas ini Sang Singabijaksana akan berhasil kita gulingkan." ujar Ularsawa dengan nada gembira.

"Hahaha! Bagus hai Ularsawa, bagus.. Tak sia-sia beta utuskan khadam-khadam sekalian. Beta akan berikan ganjaran yang lumayan kepada kalian selepas Beta berjaya merampas takhta beta nanti! Pastikan rencana beta yang selebihnya dilaksanakan sebelum hari Singabijaksana bertitah kepada rakyat nanti." ujar Sang Kerbauraya yang masih menganggap dirinya raja di negeri Nate-nate itu.

"Menjunjung kasih tuanku. Titah tuanku patik junjung diatas batu ampar putih. Izinkan patik pulang beristirehat dahulu sebelum melaksanakan rencana tersebut," kata Ularsawa mengangkat sembah sebelum berundur.

Selang beberapa hari kemudian, bertitahlah Sang Singabijaksana kepada rakyatnya seperti kebiasaan yang dilakukannya. Baginda menitahkah agar sekalian rakyatnya agar patuh kepadanya selagi baginda dan menteri-menteri serta hulubalangnya tidak melakukan kezaliman.
Tiba-tiba bangkit Sang Kerbauraya dengan Si Heringbotak yang sentiasa bertenggek di atas kepalanya membentak, menuduh bahawa kerajaan Sang Singabijaksana telah melakukan kezaliman kepada rakyatnya. Tenang Baginda bertanyakan kepada mereka siapakah yang telah melakukan kesalahan dan apakah kesalahan yang telah dilakukan. Lalu Sang Kerbauraya pun menyeru kepada Sang Katakjoli dan Sang Kodokraya. Bangkitlah kedua sahabat itu dan tertunduk malu, mengakui kesalahan masing-masing. Rakyat jelata terkejut menyaksikan mereka, namun tidak tahu apa yang harus dilakukan.

Tiba-tiba berteriaklah Sang Kerbauraya, menyeru agar Sang Singabijaksana turun dari takhta dan menyerahkan semula kerajaan kepada gerombolan. Rakyat yang masih termangu-mangu sekadar mampu melihat sahaja. Sang Kerbauraya segera naik ke singgahsana dan mengaku diri sebagai raja semula. Lalu Sang Kerbauraya segera berteriak, cuba mempengaruhi rakyat dengan memburuk-burukkan kerajaan Sang Singabijaksana. Rakyat masih berdiam. Hendak disokong pun tidak, hendak dibantak pun tak terlintas dihati mereka.

Penyokong-penyokong gerombolan pun segera bangkit dan menaburkan janji-janji manis serta mendewa-dewakan kerajaan baru yang hendak dibentuk, sedang kerajaan Sang Singabijaksana belumpun sah digulingkan. Namun rakyat masih berdiam. Semut-semut tersenyum lebar selepas mendengar khabar bahawa gula akan diberikan secara percuma dari gudang istana jika kerajaan Sang Kerbauraya di iktiraf dan Si Heringbotak menjadi memanda menterinya.

Maka bermulalah semula penggula-gulaan terhadap rakyat marhaen di negeri Nate-nate. Semuanya gara-gara Sang Katakjoli dan Sang Kodokpaya yang bodoh itu..

4 comments:

It may take me hours, days or even months, but I WILL reply to your comment(s). Godwilling.