Saturday, April 4, 2009

soalan

"Memerhati itu mengetahui sedang melalui itu memahami tetapi bilakah pula untuk mempercayai?"

Mengapa kita perlu mengambil tahu tentang sesuatu? Salah satu jawapannya adalah kerana kita ingin membuat penilaian terhadap pengetahuan atau situasi tertentu. Mungkin juga kerana sifat semulajadi manusia yang sentiasa ingin tahu semua perkara.
Bilakah perlu kita mengambil tahu tentang sesuatu perkara itu? Selalunya apabila kita mempunyai kepentingan atau keperluan terhadap perkara itu.
Di mana pula akan kita ceduk pengetahuan tentang perkara tersebut? Sumber-sumber yang berbagai, termasuk pembacaan secara kritikal, pendapat-pendapat ahli dalam hal tersebut dan juga kajian dan pembelajaran kita sendiri. Ada yang berpendapat kita mesti terlibat atau melalui sendiri sesuatu situasi tersebut sebelum membuat penilaian.

TETAPI...

Kenapa pula kita perlu sentiasa melalui setiap perkara yang ingin kita ketahui? Tidak semua perkara perlu dan boleh kita lalui hanya untuk mengetahuinya, berasaskan prinsip ingin bersikap neutral terhadap pro dan kontra perkara tersebut sebelum membuat kesimpulan terhadap sesuatu pengetahuan dan situasi yang terlibat. Bukankah sudah cukup jika kita sekadar merumuskan pandangan-pandangan daripada tokoh-tokoh yang pelbagai yang diketahui ahli dalam bidang terbabit? Jika kita mengambil contoh untuk memahami dinosour, bagaimana mungkin kita kembali ke masa lampau untuk hidup bersama hidupan lagenda tersebut hanya untuk mendapatkan dan memahami pengetahuan tentangnya? Tidak mungkin berlaku. Jadi ayam pula yang diambil sebagai contoh; sememangnya kita boleh mendapatkan pengetahuan tentang ayam sekiranya kita memerhatikan kehidupan seekor ayam dengan dekat dan teliti, tetapi bukankah lebih mudah dan lebih banyak pengetahuan yang boleh kita perolehi jika kita bertanyakan kepada seorang doktor haiwan mengenai ayam? Pada ketika ini, adakah pemerhatian terhadap ayam itu dengan tujuan yang sama masih relevan? Sila adaptasikan situasi ini dalam perkara lain dan fikirkan jawapan yang lebih anda sukai.

5 comments:

  1. bace skali dua xpaham?
    bacelah sepuluh dua puluh kali.

    ReplyDelete
  2. the space between knowing and feeling is here. i mean "here" as if here is here. get it?

    ReplyDelete
  3. yeah i got that point.

    the ideas of this entry are;
    1.we need not to experience everything we want to know everytime as we might not have the chance to experience it.
    2.there's a gap between knowing and feeling as u said "here" but when it comes to a knowledge, we may rely on opinions of experts of that particular fields as we may not have the adequate basics of that knowledge to evaluate it, and of course, that experts must earn integrity and authority first. knowledge/knowing is definitive while feeling is subjective.
    3. we don't have to belive everything we learned or see, that's why we need critical thinking because sometimes, lies implies the truth while what we see as "truth" isn't really the naked truth.
    4.there's no such thing as neutrality in giving opinions as we must justify the truth. there's only illusions of neutrality.
    5.this entry is all about the actual way of gaining knowledges, how should we gain them and giving opinions from our own view.

    you would find some reasons i stated are related but i consider them as separated issues. should you disagree, then be it. after all, we aren't sharing same minds.

    ReplyDelete
  4. well then, i rest my case.. still, i was not resenting your idea. im merely making a remark.

    ReplyDelete
  5. yeah i know.
    but then, thanks to you. your response help others to understand the ideas deeper. thanks again.

    ReplyDelete

It may take me hours, days or even months, but I WILL reply to your comment(s). Godwilling.