Thursday, May 14, 2009

hukum hakam hakim

Sejak manusia mula menghargai peranan akal, pelbagai perkara dan kemajuan telah dicapai termasuk dari segi politik, sosial dan ekonomi secara amnya. Turut tidak dilupakan, kemajuan dalam sains dan teknologi juga berkembang dengan pesat sejajar dengan perkembangan akal dan ilmu. Kemajuan tersebut dicapai hasil pemikiran dan penilaian terhadap sesuatu. Isu kali ini bukanlah berdasarkan teori-teori ekonomi ataupun hukum-hukum fizik nuklear, tetapi berkaitan dengan soal penghakiman dan menghukum.

Lebih seribu tahun dahulu, telah diwahyukan hukum-hakam yang memenuhi fitrah manusia yang kekadang masih keliru dengan fitrahnya sendiri. Buat suatu jangka masa yang agak panjang, hukum-hakam wahyu itu telah diimplementasikan oleh pemerintah dan berjaya mencapai tujuan untuk mendidik manusia daripada melakukan kezaliman dan kemaksiatan serta menyeru kepada kebaikan. Namun, manusia tetap adalah manusia, makhluk yang tidak sepi daripada melakukan kesilapan. Masih ada yang berani melanggar sempadan perilaku yang telah diwahyukan.

Bagaimanapun kini, hukum-hakam ini bukan sahaja dipandang sepi, malah diperlekehkan dan ditolak oleh golongan-golongan yang terlalu beriman kepada akal masing-masing. Penolakan secara total oleh golongan ini telah disolek dan dipercantikkan dengan hukuman ciptaan mereka yang kononnya dapat menandingi kebijaksanaan Maha Pencipta. Sedikit demi sedikit manusia terpesona dan terpedaya dengan wajah palsu itu. Kebejatan pemikiran ini akhirnya telah mengundang pelbagai masalah dalam memberikan penghakiman yang seadil-adilnya. Mujurlah masih ada yang sanggup bersusah payah untuk menegakkan hukum wahyu ini. Soalnya, masih ramai yang enggan membenarkan pintu hati mereka diketuk oleh kebenaran yang hakiki.

Berbicara soal hukum tidak lengkap jika tidak menyentuh serba sedikit berkenaan hakim, yakni orang yang ditauliahkan untuk mengadili satu-satu kes yang dipertanggungjawabkan ke atasnya. Hakim pada masa kini, saya lihat dari perspektif peribadi, mempertimbangkan kepentingan sendiri dan kekadang turut dipengaruhi oleh pihak-pihak yang berkepentingan ke atas keputusan pengadilan sesuatu kes. Hal ini, apabila terbongkar telah menjejaskan reputasi institusi kehakiman di mata rakyat. Kepercayaan mereka terhadap sistem kehakiman tercalar dan dinodai oleh perbuatan hakim yang curang ini. Keadilan yang mereka cari tidak lagi boleh diperolehi daripada sistem ini, maka mereka bangkit dan memberontak memahukan sistem ini diperbaiki semula kecacatannya. Ironinya, sistem ciptaan manusia ini tidak pernah pun mencapai kesempurnaan, apatah lagi mahu memperbaiki kecacatannya yang sudah pasti banyak. Perlu dinyatakan, tidak semua hakim cenderung menyelewengkan kuasa yang diamanahkan kepada mereka.

Para peguam dan pendakwaraya juga tidak terlepas daripada kecacatan sistem ini. Adat bertanding, pasti ada yang menang dan yang kalah. Hanya kebijaksanaan dan kelicikan mereka menghujahkan fakta dapat memberikan kelebihan kepada mereka. Hal menang atau kalah ini sekali lagi menyebabkan keadilan tertindas di sebalik keghairahan mereka mahu memenangi kes-kes mereka, atau kata lain, hanya yang bijak dapat memperolehi "keadilan" untuk klien mereka.

Isu yang dibangkitkan ini sudahpun mendapat perhatian dari banyak pihak sedari mereka tersedar akan kepentingan keadilan dilaksanakan, dan ketelusan dalam pelaksanaan keadilan itu sendiri perlu dijaga dan dipertahankan. Usah jadi seperti kata pepatah, harapkan pagar, pagar makan padi, harapkan sokong, sokong membawa rebah. Jangan ditunggu retak menjadi belah, masih belum terlambat untuk berubah.

No comments:

Post a Comment

It may take me hours, days or even months, but I WILL reply to your comment(s). Godwilling.