Monday, January 4, 2010

mimpi semalam

andai aku masih teringat mimpi semalam,
pasti aku ceritakan, sepatah demi sepatah perkataan
aku pilih biar tepat makna dan susunan
buat memenuhi ruang kata ini.

andai aku dapat rakamkan mimpi semalam,
pasti aku siarkan, jelas, warna dan tutur bicara setiapnya
buat memenuhi ruang hitam ini

andai ada dijual mimpi semalam,
pasti aku yang pertama membeli
aku susun dalam kotak ingatan,
kekal ia selagi rohku dalam badan

walaupun sayang mimpi semalam kenanganku hilang,
mujur masih ada sisa yang ditinggalkan
perasaan selesa lagi menyenangkan
jauh dari kelam-kabut dunia dan fikiran.

buat aku terfikir, adakah dunia seronok yang dicari orang
adalah dunia tanpa kekangan dan kawalan?
pfftt! fitrah manusia pasti akan melawan, mahu menawan!
patutlah mimpi itu hanya semalam.

andai aku diberi pilihan,
aku rela bermimpi seperti semalam
dalam setiap tidurku, lena
dalam jagaku, ilham.







nota: sepatutnya masukan lain yang diposkan, tapi...  siapa yang perlukan alasan?

3 comments:

It may take me hours, days or even months, but I WILL reply to your comment(s). Godwilling.