Sunday, January 10, 2010

mak bidan cool

"Nate gapo cool-cool oghe dok sebok-sebok ghoyak lo ni?" tanya Mak Bidan kepada anak muda di depannya dengan loghat pantai timur yang dibuat-buat.

"Ontah. Kalau dalam kamus, dio kato maksud eh sojuk," balas anak muda itu bersahaja sambil cuba mencongak-congak, bidan di depannya ini memang tiada jati diri atau sengaja berkelakuan sarkastik. Orang Minang jenis apa tiba-tiba cakap loghat lain?

"Mu ngaji sapai unibesti tu takke dok tahu?" tanya bidan itu lagi, tanda tak puas hati dengan jawapan yang diterimanya.

"Sobab itu la den tak tahu. Kalau den ni main follow yo, tak fikir sikit pun bilo orang kato gitu gini, sumo bondo den kato cool. Termasukla mak bidan punyo cakap klate tak menjadi tadi tu," Sinis saja nadanya.

"Abih tu, yang orang dok cool ke hulu, cool ke hilir tu apo jadah eh tu?" tanyo mak bidan. Ceh, narrator pun dah terpengaruh cakap nogori pulak. Anggap je tersasul ye.

"Tak dapek den nak bagitau apo hal eh do. Yang den tau, hidup ni borpaksikan Quran dan sunnah. Kalau cool tapi iman takdo, buang maso yo. Kalau idup ni stakat kek dunio, takpo gak," Jawapan ala-ala ustaz rancangan Mari Mengaji diberikan.

"Dah tu camno nak jadi cool? Mak bidan ni boleh jadi cool tak?" Tanya Mak Bidan dengan penuh harapan terpancar dari kerepot wajahnya. Giginya yang merah akibat tabiat menyentil tembakau itu turut terpampang dengan senyuman kurang "pagar" itu.

"Mak Bidan pun nak jadi cool?" Tanya anak muda itu. Mak Bidan mengangguk.

"Kalau camtu, Mak Bidan konolah tukar fesyen. Pakai seluar jeans, baju ketat-ketat sikit, poei gig, layan band-band indie, lopeh tu masuk aliran Karl Mark. Hah, kono jugak tampal gamba Che Guevara dalam bilik. Baru orang kato Mak Bidan cool!" Jelas anak muda dengan sungguh-sungguh lagi panjang lebar.

"Hah? gig? Kalmak? Che apo?" Mak Bidan kehairanan.

"Itulah Mak Bidan, dah tuo-tuo tu bawak-bawak la betobat, buek gayo orang tuo. Den cito panjang-panjang kang pun bukan Mak Bidan paham. Dah, jiran den tu dari tadi tunggu Mak Bidan kek rumah tu. Bilo laei nak poei eh ni?"

"Yolah yolah. Den nak jadi cool pun tak buleh. Copek la. Den dah siap ni!"

Dan mereka pun pergi ke destinasi yang sepatutnya menunggang motorsikal kapchai milik anak muda itu. Macam minah rempit pun ada Mak Bidan tu kalau dipandang dari belakang.

10 comments:

It may take me hours, days or even months, but I WILL reply to your comment(s). Godwilling.