Tuesday, July 14, 2009

jurubina dari langit

Dikisahkan, di suatu negeri berbumbungkan awan ditemui seorang jurubina, dikhabarkan beliau turun dari langit. Cantik wajahnya meliurkan gadis-gadis yang memandang. Manis bahasanya membuatkan lebah jantan memberontak kepada ratu lebah.

Diceritakan juga jurubina ini pada suatu hari bertitah kepada sang raja, beliau mahu baginda memperkenankan hasratnya untuk membina monumen terindah di muka bumi yang bergunung-ganang ini. Hebat kata-katanya menundukkan sang raja yang semakin kehilangan kuasa.

Adapun binaan itu sifat-sifatnya amatlah luar biasa, sehingga tak mampu diselami oleh kedangkalan akal jurubina manusia biasa. Bumbung binaan itu mahu dibuat dari awan yang redup tapi cukup hangat. Dindingnya dibuat dari angin taufan. Lutsinar tetapi kukuh. Temboknya pula mahu dibuat dari api nirmala. Biar binasa setiap yang mahu merosakkannya.

Selepas raja dititahkan memperkenankan permintaan jurubina dari langit itu, maka sekelian rakyat pun dipaksa mencangkul gunung-gunung dan batu-batu. Sungguhpun rakyat jelata sedar usaha mereka itu tidak membawa makna, tetapi demi kesetiaan membuta-tuli, masih mereka patuhi juga.

Bangkit pula seorang nelayan semasa sidang kerja dijalankan, memahukan kepastian kebaikan apakah yang akan mereka capai dengan usaha yang gila itu. Terkejut nelayan tua itu bila dijawab mereka juga langsung tidak tahu. Bagi mereka, cukup sekadar mereka patuh, soal lain usah dipedulikan. Sang nelayan tua itu pun berundur.

Saat si pemerintah mengetahui tentang persoalan yang dibangkitkan itu, segaralah dia dihukum tanpa bicara. Sekelian rakyat memuji keadilan yang dilaksanakan oleh sultan boneka itu. Amanlah negeri itu membina monumen, tanda kebejatan minda masing-masing.

**

Bertahun-tahun kemudian, si putera raja menaiki takhta menggantikan ayahandanya. Ketika itu barulah rakyat tersedar bahawa usaha mereka membina monumen itu masih lagi belum selesai sekalipun sudah bertahun-tahun dikerjakan. Sang raja pun membatalkan misi gila yang cuba dicapai sebelum ini.

Hairannya, dengan tidak semena-mena rakyat bergembira, memuji-muji kebijaksanaan sultan muda menghapuskan bebanan yang mereka pikul. Raja baru dijulang-julang menjadi wira penyelamat mereka. Barulah mereka tersedar, bahawa idea jurubina dari langit yang sudah hilang entah ke mana itu tidak terlaksana dengan kudrat manusia. Nelayan tua yang sudah lama terhukum pula dilupakan jasanya menafikan kebejatan pemikiran tersebut. Bijak sungguh rakyat negeri itu.

5 comments:

  1. best macam dapat elak penampar cikgu disiplin

    ReplyDelete
  2. haha..ini menarik..sangat..

    seronok membace

    ReplyDelete
  3. ratnasari-
    haha memang best kalau dapat elak tu.

    mike-L-
    haha thanks bro.
    enjoy reading.

    ReplyDelete
  4. haha bijak gilos rakyat negeri tu. :p

    ReplyDelete

It may take me hours, days or even months, but I WILL reply to your comment(s). Godwilling.