Friday, July 3, 2009

dengarkanlah

Bacakanlah, untuk semua manusia yang tidak mampu membaca, agar mereka mengetahui hakikat.
Dengarkanlah, kepada mereka yang tidak mampu melihat agar mereka dapat berfikir dan memahami suasana.
Tunjukkanlah, kepada manusia yang tidak mampu mendengar agar mereka tidak ketinggalan. Ajarkan kepada mereka erti sebenar hakikat kejadian ini.
Kongsikan keindahan dunia ini kepada mereka, biar wajah yang suram dan muram jadi tenang dan gembira. Jangan bezakan mereka kerana berpakaian kusam dan koyak. Kita semua hampir sama biar tidak serupa seluruhnya.
Khabarkan keperitan jiwa yang terseksa agar mereka yang bisu dapat membuka mulut dan berbicara. Dengarkanlah kepada semua. Pekikkan kepada mereka yang berpura-pura tidak mendengar.
Teriakkan kebenaran itu agar mereka jangan sampai leka dibuai dunia dan fantasi.
Dunia ini kita kongsikan bersama. Keadilan itu kita tegakkan bersama. Yang benar kita teguhkan, yang batil kita binasakan.
Bersatu bukan perkara enteng. Kita berbeza. Namun, biarlah berlainan idea dan pendirian, biarlah berlainan budaya dan pakaian, yang penting tujuan kita sama. Demi anak-anak kita, demi pewaris keagungan agama.
Bantulah anak-anak kecil itu. Jangan dibiarkan masa depan mereka turut hancur dimusnahkan bom, seperti saudara-saudara dan harta mereka. Belalah mereka, jangan sampai kita gagal lagi membela, seperti kita gagal membela saudara-saudara mereka yang sudah kembali.

No comments:

Post a Comment

It may take me hours, days or even months, but I WILL reply to your comment(s). Godwilling.