Saturday, June 5, 2010

palestina dan umat Islam

Dengan nama Allah, Tuhan Sekelian Alam, selawat dan salam untuk junjungan besar, Muhammad, Rasulullah.

Salam sejahtera saya doakan buat saudara dan saudari. Terima kasih atas kunjungan ke sini.


Di awal bulan ini, sekali lagi, seperti yang sudah dijangkakan, Zionis sekali lagi mengganas, dan kali ini mereka mencabuli rombongan bantuan kemanusiaan yang berlayar ke semenanjung Gaza bagi menyampaikan bantuan kepada mangsa-mangsa kekejaman regim Zionis ini. Ada yang terbunuh, tak kurang juga yang dicederakan dan ditawan. Apapun, syukur kepada Allah, semakin ramai tawanan terbabit sudahpun dibebaskan tanpa syarat, setakat penulisan ini dibuat.

Saya di sini, secara sedar, mempunyai sedikit rasa berterima kasih kepada kesilapan regim terkutuk yang menyerang kapal Mavi Marmara pada sekitar minggu ini. Serangan tersebut telah mengundang kembali semangat jihad fi sabilillah yang telah sekian lamanya usang di lubuk hati ramai yang bergelar muslim. Hakikat kita semakin hari semakin dibelenggu soal kebendaan dunia yang sementara sehingga kita lalai dan lupa untuk turut menyumbang kepada saudara-saudara seagama kita di bumi Palestin yang semakin hari semakin kecil saiznya ekoran penjajahan dan penjarahan oleh regim Zion. Saya perhatikan, slogan-slogan "bebaskan Gaza", "kebebasan untuk Palestin" dan "hancurkan Zionis" semakin popular, menunjukkan kesedaran yang semakin baik berkenaan isu ini. Tiada lagi kekeliruan antara Semenanjung Gaza dengan "Semenanjung Ghana" sebaik saja isu ini meletus, iaitu bagi golongan yang langsung tidak cakna kepada isu Palestin-Zionis sebelum ini.

Peristiwa ini kembali meniupkan api kepada bara perjuangan yang kian terpadam dek kesenangan dan kemudahan yang kita kecapi setiap hari. Kesukaran yang kita alami tidaklah seberapa jika dibandingkan dengan kesengsaraan kaum ibu dan anak-anak yang terpaksa menanggung beban sebagai balu-balu serta menjadi yatim piatu setiap hari di sana. Sekali lagi, mujurlah berlakunya serangan ini. Jika tidak, mungkin kita turut terlupa dalam ilusi keamanan yang kononnya dicapai sedikit demi sedikit merampas hak penduduk Palestin, apatah lagi dalam suasana politik dan ekonomi di Malaysia ini semakin digawatkan dengan isu sosial seperti judi, zina, pembuangan anak yang sudah menjadi resepi utama akhbar tabloid tempatan melariskan jualan mereka. Tidak kurang juga, aktiviti hiburan yang semakin keterlaluan melimpah kedalam ruang pemikiran masyarakat yang semakin sendat untuk menerimanya sebagai hanya suatu bahagian kecil dalam kehidupan.

Sesungguhnya, masih belum terlambat untuk kita turut menghulurkan bantuan dari sudut ekonomi dan pendidikan kepada pewaris-pewaris bumi Palestin. Konflik yang kian menjadi semakin rumit ini hanya akan dapat diselesaikan dengan penyatuan tenaga dan usaha oleh seluruh umat Islam di dunia, terutamanya jiran-jiran Palestin seperti Mesir, Arab Saudi dan Iran yang lebih aman berbanding Afghanistan dan Iraq yang masih menderitai kesan pasca peperangan. Tidakkah mereka sepatutnya berasa malu apabila negara-negara bukan Islam lebih berkobar-kobar mengutuk Zionis dan membantu rakyat Palestin? Tidakkah mereka berasa takut akan disoal  tentang usaha mereka membantu saudara-saudara yang hidupnya ditindas, buminya dirampas oleh Zionis di Padang Mahsyar kelak? Doa saya kita terlindung dari aib yang sedemikian rupa dengan menghulurkan seberapa banyak bantuan yang boleh, meskipun tidak mampu meletakkan nyawa demi kesucian tanah al-Aqsa tersebut. Solat-solat hajat dan bacaan doa Qunut Nazilah juga semakin dijadikan rutin di sesetengah tempat, walaupun sebenarnya krisis yang melanda umat Islam ini sudah berpuluh-puluh tahun berlaku.

Dalam kesempatan yang sedikit ini, saya memohon saudara-saudari sekelian agar menjadi lebih cakna dalam isu sejagat ini, selain turut memainkan peranan menjadi agen penyebar maklumat yang berkesan kepada kenalan-kenalan terdekat. Harapan saya, semoga dengan kesedaran yang semakin baik ini, kita akan menjadi lebih bersungguh-sungguh dalam membantu nasib rakyat Palestin yang sudah sekian lamanya menderitai kekejaman regim Zionis. Ingatlah, jatuh bangunnya keagungan agama Islam serta tanggungjawab memelihara kesuciannya dari terus dinodai adalah tanggungjawab kita bersama. Saya dahului dengan ucapan jutaan syukur kepada Ilahi dan terima kasih. Sekian.

No comments:

Post a Comment

It may take me hours, days or even months, but I WILL reply to your comment(s). Godwilling.