Monday, November 2, 2009

Salamu'alaikum.

Segala puji bagi Allah, robbul 'alameen, selawat dan salam buat junjungan Muhammad bin Abdillah, Rasulullah.

Terlebih dahulu, jutaan terima kasih buat para pengunjung dan pembaca sekalian.

Dalam kesempatan yang amat sedikit ini, tidak lupa untuk saya mulakan bulan November ini dengan sepatah dua kata dari saya sendiri selaku penulis solo blog ini. Walaupun seharusnya masukan ini menjadi kepala dalam setiap bulan, namun apakan daya sudah ada masukan lain dilihat sebagai keutamaan yang lebih penting untuk diposkan terlebih dahulu. Tak mengapalah lambat ataupun cepat, asalkan ada sekurang-kurangnya, bukan?

Malam sebelum ini, saya berkesempatan berbincang isu-isu nasional dan antarabangsa dengan seorang rakan saya yang turut peka terhadap isu-isu ini walaupun kami masih dicengkam dengan kesibukan untuk menghadapi penilaian sistem pendidikan sekular. Antara dapatan dari perbincangan tersebut seperti yang dinyatakan dalam masukan sebelum ini, "untuk arwah palestin" yang agak mengejutkan bahawa sesungguhnya tiada lagi Palestin ditandakan dalam peta dunia yang baru, mulai tahun 2001 jika tak silap kami. Menurut beliau, hanya negara-negara Islam yang masih memanggil Palestin sebagai Palestin sedangkan sudah banyak negara-negara lain tidak lagi mengiktiraf kewujudan negeri yang sentiasa berdarah tersebut. Dalam kelekaan kita mengejar kemajuan, kita terlupa untuk mempertahankan kubu keagungan kiblat agama suci ini. Salut untuk para mujahidin yang tidak putus asa berjuang demi agama dan maruah kemerdekaan mereka.

Kemudian kami sempat bersama-sama membaca kemaskini terbaru sebuah akhbar dalam talian yang menyatakan penahanan seorang agamawan terkenal tanah air dalam tempoh kurang dua jam berita tersebut dipaparkan di muka depan akhbar dalam talian tersebut. Apa yang saya lihat sebagai suatu kecacatan dalam tindakan tersebut adalah alasan penahanan yang lemah lagi tidak relevan jika dilihat dalam konteks kemasyarakatan yang semakin jatuh nilai moral dan pemikirannya ini.  Hal ini adalah bertepatan dengan logik akal manusia-manusia yang masih waras dan sedar dengan ancaman yang dibawa oleh ajaran-ajaran yang difatwakan sesat oleh Majlis Fatwa Kebangsaan dan jabatan-jabatan agama negeri masing-masing. Perbandingan ini mempunyai asas yang kukuh untuk diperhujahkan secara akademik dan matang. Bukan dengan tindakan melulu yang akhirnya menyebabkan diri sendiri yang malu. Insiden-insiden seperti ini sudah pasti akan menjadi buah mulut masyarakat moden amnya sekaligus boleh mencabar kredibiliti badan-badan yang dipertanggungjawabkan dengan amanah yang amat berat menjaga kesucian agama Islam di tanah tumpah darah ini. Diharapkan isu ini dapat diselesaikan secara aman dan adil.

Revolusi yang cuba digarap dan dibawa oleh beliau, menurut pandangan saya berdasarkan situasi dan pengetahuan semasa, bukanlah suatu ancaman yang besar, bahkan tidak layak dikira sebagai suatu ancaman sekalipun. Adakah cubaan menangkis tradisi yang sudah berkompromi dengan budaya dan selalunya bersifat rigid itu sentiasa adalah salah dan perlu dibanteras? Sejarah  menunjukkan, golongan yang cuba membawa  pembaharuan sentiasa ditekan dan ditentang walaupun perubahan yang dibawa itu tidak bertentangan dengan aqidah Islam. Adakah ini tanda sejarah yang akan berulang kembali? Izinkan juga kelancangan saya bertanya, apakah sebenarnya budaya masyarakat Melayu ini  adalah budaya Islam? Pada pengetahuan saya, terlalu besar jurangnya budaya Melayu yang diamalkan sejak turun-temurun dengan budaya Islam yang kian diabaikan tanpa dimatikan. Jadi terdapat satu garis yang kabur antara "revolusi" yang cuba beliau bawakan dengan "asimilasi dan adaptasi agama dalam kehidupan moden", yakni, beliau hanya cuba untuk membawa semula Islam yang diamalkan oleh para Mukmin pada zaman Muhammad s.a.w., seterusnya zaman sahabat-sahabat yang terdekat dengan baginda s.a.w. dengan suatu pendekatan yang mudah dalam kaedah fiqhnya berdasarkan cara hidup manusia dizaman millenium ini.

***

Ada masanya, saya lebih selesa untuk menukilkan idea dan pemikiran saya dalam bentuk penulisan kreatif, seperti yang saudara-saudari pembaca dapat lihat sejak dua atau tiga bulan ini. Mungkin keadaan ini akan berterusan, mungkin juga tidak. Bergantunglah kepada ilham yang sudi menyinggah di kamar pemikiran ini. Apapun, kesemua hasil penulisan tersebut diharap dapat mencetuskan kemahuan para pembaca untuk mendalami idea yang diselindungi dengan bait-bait puitis dan melihat dunia ini dari pelbagai perspektif supaya kita lebih mudah peka terhadap isu-isu yang dianggap kecil dan tidak signifikan kepada kita, sedangkan halnya isu tersebut memberi impak secara tidak langsung kepada kehidupan dan cara kita berfikir.

Nampaknya sudah terlalu panjang saya menulis untuk masukan selingan ini, maka saya mengundurkan diri dahulu. Doakan saya rajin berusaha dan tidak mudah mengalah untuk mencapai kejayaan dengan izin-Nya, ameen insyaAllah.
Selamat membaca.

-thinkaholic-

1 comment:

It may take me hours, days or even months, but I WILL reply to your comment(s). Godwilling.